FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt14/10/2018

Behålla upphittad bajonett? Knivlagen eller hittegods?

Hej!

En kompis hittade en gammal bajonett i ett träd på skoltid. Vi lämnade den till läraren som kommer ge den till polisen. Min fråga är om min kompis som hittade den kommer ha möjlighet att få tillbaka den om polisen inte har någon nytta av den? Vi går i 9an och är 15år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att din kompis inte kommer att få behålla kniven. Anledningen till detta är att bajonetter omfattas av 2 § knivlagen. I 2 § står det att sådana vapen inte får överlåtas (med överlåtelse avses alla typer av äganderättsövergångar såsom köp, byte, gåva etc.) till personer under 21 år. Dock har jag suttit och försökt tänka ut en invändning. För att regeln i 2 § ska gälla måste föremålet vara "särskilt ägna[t] att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa". En bajonett är tillverkad för just det ändamålet. Det kan dock finnas en skillnad här. Bara för att bajonetten är tillverkad för ett visst ändamål måste det väl inte betyda är den även idag, sedan den antagligen spenderat åratal uppe i ett träd, är särskilt ägnad för samma ändamål? Hur är knivens skick? Ju äldre och slitnare den är desto större chans har din kompis att få behålla den. Om vi leker med tanken att bajonetten är gammal och rostig och inte ens går att skära upp en apelsin med, har jag svårt att se hur den skulle kunna falla in under 2 §. Istället gäller då 4 § hittegodslagen, vilken stadgar att hittegodset tillfaller upphittaren om inte ägaren blir känd inom tre månader från det att fyndet anmäldes. En gammal bajonett lär ju ingen göra anspråk på. Ni får vänta och se helt enkelt.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, och lycka till!

Jesper EngRådgivare