FrågaFASTIGHETSRÄTTJakt30/04/2022

Behålla jakträtt vid försäljning av fastighet

Hej Jag köpte en tomt som styckade av med hjälp av lantmäteriet. Säljaren behöll jakträtten, och det skrevs in i avsttyckningen. Kan man göra så? Som jag tolkar det så är jakträtten starkt knuten till fastighetsägaren

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan en säljare behålla sin jakträtt efter att denne sålts sin fastighet?

Det är som huvudregel fastighetsägaren som har rätt att jaga på sin mark (10 § jaktlagen). Jakträtten kan dock upplåtas till andra och räknas då som en nyttjanderätt (7 kap. 3 § JB). När fastigheten överlåts till en ny ägare, det vill säga vid en försäljning, gäller som utgångspunkt att nyttjanderätten upphör. Det finns däremot ett antal undantag från detta. Ett undantag är om fastighetsägaren vid överlåtelsen gör ett förbehåll. Nyttjanderätten kommer i sådana fall att bestå (7 kap. 11 § JB). Förbehållet kan till exempel göras i köpekontraktet.

Det är alltså möjligt för en tidigare rättighetsinnehavare, i detta fall en tidigare fastighetsägare, att behålla sin jakträtt om förbehåll görs i köpekontraktet. I din fråga nämner du att jakträtten skrevs in i ”avstyckningen”, vilket jag tolkar som köpeavtalet mellan dig och säljaren. Säljaren har på så vis gjort ett förbehåll, varför denne får behålla jakträtten trots att fastigheten bytt ägare.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BäckströmRådgivare