begreppet anskaffningsvärde

När man ska sälja villa som köptes och innehafts sen 1973 blir begreppet 'anskaffningsvärde' knepigt p g a prisutvecklingen. 100 kr 1973 är idag värda 623 kr. Finns det juridisk grund för att skriva upp anskaffningsvärdet till samma penningvärde som försäljningspriset värderas i? Annars jämför man ju äpplen och päron.

Tack på förhand för ert svar!

Lawline svarar

Hej, Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Begreppet ”anskaffningsvärde” förekommer i flera lagar och har olika innebörd i olika sammanhang. Jag kan därför inte garantera att mitt svar gäller även i andra sammanhang än just det jag hänvisar till.

Om din fråga har anknytning till beräkning av kapitalvinstbeskattning gäller följande.

Begreppet ”anskaffningsutgift” förekommer i 44:14 inkomstskattelagen. Där föreskrivs att anskaffningsutgiften och förbättringsutgifter utgör det s.k omkostnadsbeloppet. I detta sammanhang är det det verkliga anskaffningsvärdet som man tar sikte på. Alltså vad du betalde för fastigheten när du köpte den. Idag är det bara möjligt att använda ett taxeringsvärde som anskaffningsutgift för fastigheter som har köpts före år 1952. Se 45:28 inkomstskattelagen.

När du beräknar kapitalvinsten vid försäljning av din fastighet skall du alltså utgå från din verkliga anskaffningsutgift såsom en del av omkostnadsbeloppet eftersom du köpte din fastighet år 1973.

Om du har ytterligare fundering, kommentar eller synpunkt får du gärna lämna en kommentar i kommentarfältet nedan.

Isabel EkströmRådgivare