Begränsad skattskyldighet, fastigheter

Hej,

Jag är utskriven från Sverige och har nu ärvt en del av en fastighet i Sverige. Fastigheten blir såld med vinst, och frågan är om jag måste skatta för den vinsten i Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Om du inte är bosatt i Sverige och inte betalar skatt här är du trots detta begränsat skattskyldig för vissa inkomster som har anknytning till Sverige. Enligt 3 kap. 18 § 1 st. 10 punkten inkomstskattelagen (1999:1229) är man begränsad skattskyldig för kapitalvinster (vinst på såld fastighet) i Sverige. Det innebär du ska upp kapitalvinsten på fastigheten såld i Sverige för beskattning i Sverige.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor är du välkommen att ställa en ny till Lawline.

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare