Begränsa medlemskapet i en ideell förening

Kan man begränsa medlemskap i en ideell förening, tex till endast en medlem per fastighet eller annan enhet?

Det anges att ideella föreningar skall vara "öppen för alla som delat föreningens målsättning". Innebär detta att alla fysiska personer som vill måste kunna få bli medlemmar och ha rösträtt?

I vissa ideella föreningar skulle detta kunna leda till väldigt sned röstviktning där vissa enheter har många medlemmar och deras intressen får då relativt större tyngd.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ideella föreningar regleras inte i svensk lag. Istället får man ta hjälp av de stadgar som den ideella föreningen antagit samt rättspraxis och juridisk litteratur. Att ideella föreningar är öppna innebär inte att alla fysiska personer som vill bli medlemmar automatiskt har rätt till inträde i föreningen. En ideell förening är istället öppen för en viss krets av människor. Om det exempelvis i stadgarna anges att den ideella föreningen är till för gitarrspelare i centrala Stockholm kan en pianist som bor Södertälje således vägras inträde. Dock får den ideella föreningen inte utan anledning säga nej till en gitarrspelare som bor i centrala Stockholm.

Jag har svårt att se att det skulle vara tillåtet att begränsa medlemskapet på det sätt som du beskriver. Det vanligaste är att ideella föreningar begränsar medlemskapet med hänsyn till geografi och målsättning. Jag vet inte om någon ideell förening som har begränsat medlemskapet endast med hänsyn till antal per enhet eller dylikt.

Vänligen

Oscar StenmarkRådgivare