FrågaARBETSRÄTTSjuk 09/10/2018

Begränsa karensdagar

Hej!

Har en arbetsgivare rätt att begränsa sina arbetstagares karensdagar till 3 st på ett år?

Att de alltså inte har rätt att vara sjuka mer än 3 ggr på ett år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att ha rätt till sjuklön måste du som arbetstagare uppfylla vissa kvalifikationsvillkor. Är dessa villkor uppfyllda har du rätt till sjuklön enligt Lagen om sjuklön. Arbetsgivaren är skyldig att betala sjuklön till arbetstagaren under de 14 första dagarna av sjukfrånvaron. Den första dagen i sjuklöneperioden är en karensdag då arbetsgivaren inte betalar någon sjuklön, så sjuklön utgår från och med dag 2 till och med dag 14.

Lagen är tvingade till arbetstagarens förmån, vilket innebär att reglerna inte går att avtal bort. Ett avtal som strider mot lagen är ogiltigt i den delen enligt 2 § sjuklönelagen.

En arbetsgivare kan därför inte begränsa karensdagarna till 3 st. på ett år.

Med vänliga hälsningar

Therese WibrinkRådgivare