Begäran av samboegendom två år efter uppbrottet

Hej! Jag flyttade hos min sambo sen november 2016 och vi har en dotter tillsammans. Hans ex flyttade i juli 2016 från huset och hon tog allt hon ville. Dom har en dotter som är 11 år. Nu efter nästan 2 år ringer hon min sambo och kräver efter en lampa. Min fråga är om hon har rätt att kräva grejer efter så lång tid? Vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

När ett samboförhållande upphör ska bodelning ske om ena sambon begär det, 8 § Sambolagen. Det innebär att samboegendomen fördelas. Samboegendom definieras som gemensam bostad och bohag, 7 § Sambolagen. Det krävs alltså för att utgöra samboegendom, att lampan i detta fall införskaffades för din sambos och hans ex gemensamma bruk.

Sambolagen uppställer inga krav på inom vilken tid samboegendomen ska fördelas. Då en bodelning mellan sambos inte är obligatorisk utan endast sker, om ena eller båda sambos begär det.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare