FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/06/2020

Bedrägeri vid e-handel.

Hej!

Jag beställde en vara från ett företag i USA. Jag har betalat för varan och inte fått det jag beställde än. Jag börjar tro att jag blivit lurad då dem skrev i ett Mail att jag skulle få en bekräftelse att min vara är Påväg för cirka två veckor sedan men har ännu inte fått någon bekräftelse och dem svarar heller inte på mina Mail. Finns det något jag kan göra för att få tillbaka mina pengar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du blivit bedragen av en vara på ett internetköp av ett utländskt företag och undrar vilka åtgärder du kan vidta för att få tillbaka dina pengar.

Mitt råd till dig är att kontakta företaget och/eller webb-hemsidan där du gjorde köpet och försöka lösa problemet samt kräva tillbaka dina pengar. Om varken säljaren eller webb-hemsidan svarar dig återstår endast att polisanmäla brottet och kontakta din bank för att försöka få någon slags ersättning. I vanliga fall hade du kunnat begära att motprestationen hålls med hjälp av rättssystemet, men eftersom det handlar ej handlar om ett inhemskt köp blir detta mer krångligt.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare