Bedrägeri på Marketplace

Hej! Jag köpte en ipad ifrån marketplace på facebook för 8500kr. Annonsen utgavs sig vara ett företag och jag fick riktig bankuppgifter att skicka över pengarna till. Det handlar om 8500kr som jag skickade ifrån mitt konto i handelsbanken till deras, swedbank. Nu har jag fått reda på att det är ett fejkföretag och jag kommer alltså inte få min ipad som jag betalat för. Jag har haft kontakt med säljaren på messenger och nu har han slutat svara. Är detta bedrägeri? Och kan man få någon ersättning för det? Eller finns det något sätt för mig att få tillbaka mina pengar? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Råd:

Till och börja med, det är viktigt att du först kontaktar din bank! Oftast har banker en möjlighet att återvända överförda pengar i just sådana fall som nu har skett, så ring gärna din bank när du kan och förklara situationen för dem.

Brottet i sig:

Bedrägeri är när någon vilseleder en person till en handling eller underlåtenhet, på ett sätt som leder till ekonomisk vinst för gärningspersonen och ekonomisk skada för den viseledde, enligt 9 kap 1 § Brottsbalken

När då personen på facebook lurat dig att köpa något som aldrig var menat som ett köp utan ett sätt att komma åt dina pengar så är detta bedrägeri, eftersom personen vilselett dig till att överföra pengar som därmed leder till ekonomisk skada för dig och vinning för dem.

Detta innebär att du skulle kunna gå till polisen och anmäla brottet och ge dem all information du kan och så kan det leda till ett åtal för brottet.

Vidare kan du även i samband med en brottstalan föra talan om skadestånd, då den som vållar ren förmögenhetsskada genom brott skall ersätta den skadan, enligt skadeståndslagen 2 kap 2§.

Sammanfattning:

Ja du har blivit utsatt för bedrägeri, vilket är ett brott som medför ett fängelsestraff upp till två år. Du kan även få pengarna tillbaka genom en skadeståndstalan, vilket brukar i brottssammanhang göras i en och samma process.

Dock är ett sätt att få pengarna tillbaka att ringa din bank och förklara vad som har hänt, men det är såklart också viktigt att göra en polisanmälan.

Hoppas detta var ett tillräckligt svar på din fråga.

//Mvh

Linus NilssonRådgivare