FrågaSKATTERÄTTÖvrigt31/03/2018

Bedömningen av huruvida en verksamhet omfattas av tillståndsplikt är upp till Finansinspektionen

Hej !

Jag funderar på att starta ett investeringsbolag och handla aktier, främst onoterade i andrahandsmarknaden och av finanshus. Bolaget kommer sedan sälja dessa aktier till investorer som har lust att köpa Bolaget ska handla på egen balans och egna pengar. Det jag undrar är omfattas en sån verksamhet av tillståndsplikt enligt FI och hur beskattas vinster i ett sånt fall?

Hoppas det inte blev för krångligt.

Tack för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Banker, betaltjänstföretag, företag som verkar inom börs och clearing, fondbolag, fonder, försäkringsbolag, försäkringsförmedlare, hypoteksinstitut, konsumentkreditinstitut, kreditmarknadsföretag, utgivare av elektroniska pengar och värdepappersbolag kräver tillstånd från FI. Det är bara finansiella institut och inlåningsföretag som enbart behöver ansöka om registrering. Frågan huruvida bolagets verksamhet kan falla under "annan finansiell verksamhet", så att bolaget kan kategoriseras som "finansiell institut", är upp till FI.

Vinsterna på bolagsnivå beskattas med företagsskatt på 22% och sedan utdelningen beskattas som kapital på 30% - upp till gränsen 169 125 kr för 2018 ifall det handlar om ett fåmansföretag; beloppet över denna gräns beskattas som inkomst av tjänst.

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare