Beaktande av tidigare brottslighet samt straffskalan för ofredande

Hej,

Om en man som blivit dömd (till böter) för ofredande (sms/telesamtal) gentemot sin föredetta sambo återigen är misstänkt (3 år senare) för ofredande (sms/telefonsamtal) vad kan då straffet bli vid en ny fällande dom? Är det återigen endast böter? Eller finns det något annat straff i straffskalan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras av brottsbalken (BrB).

Straffskalan för ofredande sträcker sig från böter till fängelse i högst ett år (4 kap. 7 § BrB).

Det är därutöver så att tidigare brottslighet kan beaktas som ett skäl för att välja fängelse som påföljd istället för villkorlig dom eller skyddstillsyn, om brottet anses för grovt för att enbart bestraffas med böter (30 kap. 4 § 2 st BrB). Beaktas inte den tidigare brottsligheten vid valet av påföljd, ska det istället beaktas vid den så kallade straffmätningen (29 kap. 4 § BrB). Det innebär att straffet blir strängare än det blivit om tidigare brottslighet saknats.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare