Bättre rätt vid utmätning

hej jag jag äger en husvagn och en biltransport i mitt namn för att min grabb har hamnat hos kronofogden och jag hade dom uppställda på min sambos tomt som min sambo äger och grabben och hans sambo bor där. och idag var kronofogden där och gjorde utmätning. och tog med sig min husvagn och biltransport.fårdom göra så. mvh rolf.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Reglerna för utmätning finner man i Utsökningsbalken (UB). I UB 4 kap. 17 § sägs att all lös egendom får mätas ut om det framgår att det är gäldenären (den skuldsatte) som äger den. Det presumeras att all egendom som finns i gäldenärens besittning är dennes egendom.

Om gäldenären har lös egendom i gemensam besittning med någon annan får denna egendom endsast mätas ut om det framgår att gäldenären är ägaren.

Om egendom mäts ut felaktigt skall Kronofogdemyndigheten (KFM), om skäl föreligger, förelägga den andra parten att inom en månad väcka talan i saken mot sökanden och gäldenären. Om egendomen redan sålts av KFM har man istället rätt att få de influtna medlen.

Då det i ditt fall rör sig om fordon så är det nog tämligen enkelt att visa att du är rättmätig ägare då det finns registreringsbevis som kan styrka detta. I vissa fall kan det dock anses att någon annan än den ett fordon är registrerat på är den faktiske ägaren men en registrering är starkt vägledande.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare