FrågaÖVRIGTÖvrigt01/12/2023

Barns folkbokföring vid annat boende pågrund av skolgång

Vårt barn (16) har valt att studera på gymnasiet på annan ort än var vi är skrivna. Men folkbokföringen nekade att skriva barnet på studieorten. Går det att komma runt detta på något bra sätt? Förenklar med post, skolskjuts etc ifall barnet är skrivet där

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar frågan som om ni undrar över ert barns folkbokföring. Detta regleras i folkbokföringslagen.

När det gäller folkbokföring ska man i regel vara folkbokförd där man är bosatt. Alltså där personen regelmässigt tillbringar dygnsvila 6 och 7 §§ folkbokföringslagen. Av 11 § folkbokföringslagen framgår att en elev under 18 år som har sin egentliga hemvist tillsammans med föräldrar eller andra anhöriga anses bosatt där även om denne till följd av skolgången regelmässigt tillbringar sin dygnsvila på annan fastighet.

Detta innebär tyvärr att ert barn kommer att vara fortsatt skriven på er adress.

Hoppas att ni fick svar på frågan och vid nya funderingar är ni välkomna att höra av er till oss igen på Lawline.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare