Barns arvsrätt

Hej! Min ena förälder är omgift sedan ett tjugotal år, och i det nya äktenskapet Har jag två syskon. Min förälders partner hade inga barn före detta äktenskap. För en tid sedan skrev de över deras villafastighet helt och hållet på min förälders partner, som alltså stod som 100% ensam ägare (i det fall min förälder skulle avlida före dennes partner, så att jag inte skulle kunna kräva min laglott och köra partnern ur huset). Nu har partnern hastigt avlidit, och jag undrar om jag således kommer att ärva min förälder när denne så småningom inte längre lever eller om fastigheten och övrigt arv enbart kommer att tillfalla mina syskon?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om arv finner du i Ärvdabalken (ÄB). Enligt huvudregeln i 2 kap. 1 § ärvdabalken (1958:637) (ÄB) är det du och dina två syskon som ärver er far med en tredjedel vardera. Däremot så har dina halvsyskon rätt till sitt efterarv från deras mor, men detta påverkar inte rätten till din laglott på din fars tillgångar. Arvet efter din far kommer alltså inte enbart att tillfalla dina syskon utan ni kommer dela din fars tillgångar lika emellan er.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga, tveka inte att höra av dig till oss igen om du har fler frågor.

Melanie AscoughRådgivare