Barnbarns arvsrätt

Min sons farfar har dött och lämnat arv till sin son. Min pojkes pappa. Undrar om min son har rätt till en del av arvet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Frågor om arv regleras främst i Ärvdabalken (ÄB). Av 2:1 ÄB framgår att närmaste arvingar är den avlidnes barn. Om den avlidnes barn har dött, så ärver istället den avlidnes barnbarn.

Som jag förstår din fråga så lever din sons pappa. Eftersom din sons pappa lever så har din son enligt huvudregeln inte rätt att få rätt till en del av arvet efter sin farfar. Istället ärver din son sin pappa när han dör, och kan eventuellt på så sätt indirekt ärva sin farfar.

Om din sons farfar har skrivit ett testamente där han gett din son rätt till en del av arvet så har din son dock rätt att ta del av arvet i enlighet med testamentets villkor.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du undrar något mer är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar,

Martin AmnellRådgivare