Barn utanför äktenskapets arvsrätt.

Min mor är gammal och sjuk och jag har en fråga gällande arv. Hennes man gick bort för ett antal år sedan. Han hade 2 vuxna barn i ett tidigare äktenskap och mamma har 2 barn, mig och min syster.

Jag är orolig över vad som komma skall när mamma en dag går bort.

När hennes make dog, hade hon kontakt med en juristbyrå och jag vet då att makens barn fick en hel del pengar.

Jag anar dock att de inte har fått allt de har rätt till och jag skulle vilja veta hur jag ska tänka inför framtiden, så att allt blir rätt och alla får sin lagliga del av arvet.

Inget testamente finns, vad jag vet.

Kan man kontrollera detta på något vis?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till lawline!

Jag tolkar detta som att din mammas man inte är din pappa. Detta leder också till tolkningen att de inte heller hade några gemensamma barn i sitt äktenskap. Jag kommer använda mig av reglerna i ärvdabalken (ÄB).

Du och din syster är alltså bröstarvinge till er mamma, detta betyder att ni är de första att ärva henne skulle hon gå bort.(2 kap. 1 § ÄB) Eftersom din mamma inte hade några gemensamma barn med mannen så anses ni 4 barn vara särkullbarn.

Detta innebär att när mannen avled så ärvde hans särkullbarn, efter bodelningen, allt.(3 kap. 1 § ÄB) Din mamma fick pengar via bodelningen och att äktenskapet upplöstes men ärvde inget eftersom de gick till hans bröstarvingar. (3 kap. 1 § ÄB)

Eftersom du och din syster således är särkullbarn till din mamma, så ärver ni allt skulle er mamma gå bort.(2 kap. 1 § ÄB) Mannens 2 barn har ingen arvsrätt från er mamma då de inte är hennes barn.

Det skulle se lite annorlunda ut istället om du och din syster var barn till mannen och din mamma, så jag går igenom det också!

Skulle du och din syster varit gemensamma barn så skulle mannens arv behöva delas upp på 4 barn. Eftersom de är särkullbarn skulle de ändå få sitt arv på en gång, och ert arv skulle istället gå till er mamma som efterlevande maka. (3 kap. 1 § ÄB).

Skulle då er mamma gå bort så skulle ni ärva henne, men mannens 2 barn skulle inte ha någon arvsrätt. (2 kap. 1 § ÄB)

Skulle du vilja kontrollera detta kan du fråga bodelningsmannen eller bara de mannens barn om hur det gick till.

Sammanfattningsvis så kommer du och din syster att ärva din mamma, och mannens 2 särkullsbarn har inte någon arvsrätt efter din mor.

Hoppas du fick svar på din fråga annars är det bara att återkomma!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare