FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/01/2023

Banktillgångar i en bouppteckning

Vi är ett gift par med varsina särkullbarn den ena har 2 st den andra 4 st. Vi har äktenskapsförord. Vi äger fastigheten vi bor i 50% var. Vi har testamente där vi testamenterar till den efterlevande parten den ev avlidnes del av fastigheten. Frågan är: Kommer banktillgångarna och aktier (ganska stora belopp) räknas som giftorättsgods i eventuell bouppteckning. Alltså gäller inte äktenskapsförord för "kontanter"? Tacksam för svar. Sign "Vi som undrar"

Lawline svarar

Hej Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om banktillgångar och värdepapper kommer att utgöra gifterättsgods i en bouppteckning.

Det är äktenskapsbalken som hanterar äktenskapsrättsliga bestämmelser och gifterättsgods. Gifterättsgods anses den egendom som tillhör den ena maken i ett äktenskap eller registrerat partnerskap och som omfattas av giftorätt. Enligt Äktb 7:1 utgörs giftorättsgodset av all egendom som inte är enskild egendom. Giftorättsgods ska hållas isär från enskild egendom som vanligtvis inte ingår i bodelningen.

Vidare för att något ska anses enskild egendom enligt 7:2 1p. Äktb så måste det framgå i äktenskapsförordet. Parterna i ett äktenskap eller registrerat partnerskap har äganderätt till det denne införskaffar eller hade med sig in i förhållandet. Har parterna införskaffat egendom gemensamt kan de vara gemensamma ägare, så kallad samäganderätt. Vid bodelning läggs båda makarnas giftorättsgods ihop och efter att skulder dragits ifrån delas värdet sedan lika mellan makarna.

Det innebär alltså att om banktillgångarna och aktierna inte är skrivna som enskild egendom i äktenskapsförordet så är de att anse som gifterättsgods och kommer att delas upp i en eventeull bouppteckning.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Om du behöver hjälp med att upprätta nytt testamente eller gifterättsgods eller om du behöver ytterligare hjälp kan du kontakta oss på info@lawline.se så hjälper vi dig.

Med vänliga hälsningar,

Alexander Nejati

Alexander NejatiRådgivare