Banks krav på betalning av skuld i förtid

Hej! Jag har en fråga om en konsumentkredit. Robin har ett lån hos banken på 100.000kr. Av kreditavtalet framgår det att Robin ska avbetala skulden med 2600 kr/månad tills skulden är slutbetald. Hela första året betalar Robin planenligt, men vid årsskiftet blir han uppsagd från sitt jobb vilket leder till att han missar två amorteringar. Robin får sedan ett brev från banken, där de säger upp hans kredit och kräver att han ska betala hela det återstående beloppet. Har banken rätt att säga upp hans kredit? Ska någon hänsyn tas till att han förlorade jobbet och därav missade två amorteringar? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Jag utgår från att Robin inte är en näringsidkare, utan en konsument, i så fall är konsumentkreditlagen (2010:1846), KKrL, tillämplig, se 1-2 §§ KKrL. I 33 § anges de typfall då banken har rätt att få betalning i förtid. I samtliga fall måste det ha gjorts förbehåll om detta i avtalet. Ett av fallen är att konsumenten sedan mer än en månad är i dröjsmål med betalning av ett belopp som överstiger fem procent av kreditfordran och dröjsmålet avser minst två poster som förfallit vid olika tidpunkter.

Enligt dina uppgifter uppgår krediten till 100. 000 kr. Två uteblivna amorteringar uppgår tillsammans till 5. 200 kr, vilket utgör mer än fem procent av kreditfordran. Om mer än en månad har gått, har banken följaktligen haft rätt att göra detta. Det är tråkigt att Robin blivit av med sitt arbete, men det spelar alltså ingen roll av vilken anledning Robin inte har följt avtalet.

Följande gäller dock enligt 34 § KKrL: Vill kreditgivaren få betalt i förtid, gäller en uppsägningstid av minst fyra veckor räknat från den tidpunkt då kreditgivaren sänder ett meddelande om uppsägningen i rekommenderat brev till konsumenten under dennes vanliga adress eller uppsägningen utan en sådan åtgärd kommer konsumenten till handa. Har kreditgivaren sålunda krävt betalning i förtid, är konsumenten ändå inte skyldig att betala i förtid, om han före utgången av uppsägningstiden betalar det belopp som förfallit jämte dröjsmålsränta.

Till sist vill jag råda Robin till att hålla sig väl med banken och ha kontakt med denna. I bästa fall kan detta gå att lösa. Till exempel kanske Robin har någon bekant som kan gå i borgen för honom eller ställa någon säkerhet som banken godtar. Vidare kanske banken godtar att Robin ställer en egen säkerhet och beviljar uppskov.

Lars BålmanRådgivare