FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/08/2018

Backade på fotgängare med bil

Hej jag backade på två personer med min bil. Skjutsade dom till akuten båda kunde gå. Inga synliga skador. Gav alla mina uppgifter till dom. Vad kan hända?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Straffrättsligt (mellan dig och staten)
För att du ska bli dömd till ett straff krävs att det du gjorde i lagens mening är brottsligt. Jag förstår att det såklart inte var meningen. För att det ska bli straffrättsligt relevant ska det röra sig om oaktsamhet och inte en olyckshändelse. Jag kommer därför börja gå igenom eventuella oaktsamhetsbrott:

Det som kan bli aktuellt är för det första trafikbrott, som vi hittar i lagen om straff för vissa trafikbrott (TBL). Eftersom du backat på två personer skulle det kunna anses att du som vägtrafikant i ett motordrivet fordon brustit i den omsorg som kan krävas av dig. Det är därför troligt att det rör sig om vårdslöshet i trafik (1 § TBL). Konsekvensen är dagsböter.

Vad som också kan bli aktuellt är vållande till kroppsskada som vi hittar i brottsbalken (BrB). Det handlar då om att du av oaktsamhet orsakat personerna kroppsskada som inte är ringa (3 kap. 8 § BrB). Eftersom kroppsskadan var av såpass art att du behövde skjutsa dem till akuten utgår jag från att skadan inte var ringa och att därför oaktsamhetsbrott kan komma i fråga.

Det finns alltså förutsättningar för att du får en straffrättslig påföljd. MEN det avgörande är om du agerat oaktsamt. Skulle man bedöma att du vidtagit det försiktighetsåtgärder som kan krävas, eller/och att fotgängarna istället agerat oaktsamt där dem gått anses det varit en olyckshändelse och du döms därför inte straffrättsligt. Lagen är inte till för att straffa olyckor utan vårdslöst agerande.

Civilrättsligt (mellan dig och privatpersonerna)
Ett skadestånd kan utdömas utan att ett brott har begåtts och anpassas efter personens skada. Det innebär att personerna kan väcka talan i domstol för att utkräva skadeståndsansvar på grund av vållande till personskada (2 kap. 1 § skadeståndslagen). Jag ser dock inte att det skulle gynna någon part då en domstolsprocess lär kosta mer än vad deras ekonomiska skada samt sveda och värk kan beräknas till. Jag har dock inga närmare uppgifter om hur illa dom skadade sig så skadeståndsanspråk kan såklart inte helt uteslutas.

Ovanstående är dom tänkbara scenarios jag ser utifrån lagen. Jag önskar dig all lycka till och hoppas du slipper samtliga påföljder.

Hoppas du fick svar på din fråga och hör gärna av dig igen vid ytterligare funderingar!

Sara HillRådgivare