Avyttring innan bouppteckning

Våran bror har avlidit (ensamstående och inga barn, våra föräldrar är döda). Han ägde en bostadsrätt och vi har en köpare på denna om han får köpa den omgående. Frågan är kan jag och min syster sälja denna innan bouppteckning är genomförd ?

Lawline svarar

Hej,
och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

Innan bodelning tillhör den avlidnes tillgångar dödsboet, som är en egen juridisk person. När arvskiftet är avslutat och alla tillgångar är fördelade mellan arvingarna upplöses dödsboet. Innan bouppteckningen är gjord, vilket ska vara gjort inom tre månader från dödsfallet, får ingen egendom avyttras (säljas). Detta då bouppteckningen fungerar som en legitimationshandling för dödsbodelägarna och deras rätt att företräda dödsboet gentemot tredje man.

Hoppas att detta var till hjälp.

Lawline RådgivareRådgivare