Avvisa bevisning i hovrätten?

Kan bevisning som inkommit till Hovrätten efter svarstidens utgång avvisas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Möjligheterna till att avvisa bevisning finns i rättegångsbalken (RB).

Utgångspunkten i Sverige är fri bevisprövning vilket innebär att en part fritt kan åberopa bevis och det är sedan upp till domstolen att bedöma värdet av beviset. Detta enligt 35:1 RB.

Ett undantag från denna huvudregel finns i 35:7 RB och innebär att rätten får avvisa bevisning under förutsättning att någon av p. 1-5 är uppfylld. Bland annat anges att bevisningen inte har betydelse för målet, att det uppenbart skulle bli utan verkan eller att det inte behövs. Det måste vidare vara tydligt motiverad av domstolen varför de väljer att avvisa eventuell bevisning.

Sammanfattningsvis finns det inget hinder för dig mot att åberopa nytt bevis i hovrätten med hänsyn till den fria bevisprövningen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare