Avvikelser från uppsägningstiderna i LAS

Hej, har en vän som blivit uppsagd pga arbetsbrist. Han arbetar där nu 7,5 år. På hans anställningsavtal står att han har 1 månads uppsägningstid. Är det den som gäller? Eller gäller regler i MBL §11, dvs 4 månaders uppsägningstid? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är lagen om anställningsskydd (LAS) som reglerar uppsägningstider. Den som arbetat hos samma arbetsgivare mellan sex och åtta år rätt till fyra månaders uppsägningstid (11§ LAS)..

Avvikelser från denna regel kan emellertid göras i ett centralt kollektivavtal (2§ fjärde stycket LAS). Detta innebär alltså att din vän har rätt till fyra månaders uppsägningstid om inte kollektivavtalet bestämmer att uppsägningstiden ska vara en månad.

Ett annat undantag från denna regel är om uppsägningen sker när arbetstagaren ska fylla eller har fyllt 67 år. I dessa fall har arbetstagaren endast rätt till en månads uppsägningstid (33§ LAS).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Oscar LadoRådgivare