FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet29/03/2015

Avverkning av träd på egen tomt

Hej! Jag undrar om min granne kan tvinga mig att såga ner träd och buskar som står på min hustomt,ca: en meter från gränsen.

Han tycker att dessa träd och buskar ger en delvis skugga på hans tomt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av 3 kap. 2 § jordabalken framgår det att om en rot eller gren tränger sig in på en annans område så får dessa avverkas om växterna medför olägenhet. Dock ska områdets ägare beredas möjlighet att utföra åtgärden om det finns risk för skada. Det innebär att din granne kan lämna krav på att avverka grenar och rötter som tränger sig in på dennes område. Däremot kan din granne ej begära att hela träd och buskar sågas ner när dessa dessutom står på din tomt. Du kan förvisso av ren välvilja avverka träden eller lämna samtycke till din granne att göra det, men detta är ej ett krav. Det är viktigt att påpeka att om din granne utan samtycke sågar ner dina träd och buskar så finns det möjlighet för dig att väcka skadeståndstalan.

Vänligen,

Homan GeramiRådgivare