Avtalsingående via SMS

Fråga angående ett avtal på SMS. Jag skulle flytta ut från min lägenhet och min nästa hyresgäst ville flytta in i förtid. Vi pratade i telefon och sedan via sms där följande skrevs: Jag: Tjena! På väg för att flyttstäda nu, så du har lägenheten senast 10e :) en månadshyra är ca 2950 och du har då lägenheten lite mer än 2/3 av månaden, så 1800 känns fair. Kan höras om när det passar att få nycklar men går typ när som. / Isak Svar: Hej! Det låter perfekt, jag undrar bara hur vi gör med överlämnandet av nycklar för jag kan väl inte ta dom direkt från dig? Efter den 10e frågar jag hur det gått för henne och hon har nu ändrat sig och vill inte alls flytta in tidigare och tänker därför inte betala. Jag säger att det är upp till henne när hon flyttar in men att vi hade ett avtal där hon skulle ha tillgång den 10e mot 1800, vilket hon då har. Är smsen ovan tydliga nog för att betraktas som ett avtal? Och är det då kontraktsbrott? Mvh / Isak

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Den som påstår att avtal har slutits, har enligt huvudregeln bevisbördan för detta. Om hyresgästen (privatpersonen) inte undertecknat något fysiskt kontrakt, ligger ansvaret på dig att styrka omständigheter som talar för att avtal om tidig inflytt ändå kan träffats. I praxis talar man om att parterna för att bli bundna ska ha nått en ovillkorad vilja att rättsligt binda sig (http://www.avtalslagen2010.se/Section/2.1). Typiska tecken på sådant beteende är påbörjad fullgörelse av avtalsförpliktelserna, dvs inflytt i lägenheten.

Har någon inflytt ännu inte skett får man istället titta på om omständigheterna är sådana att ett avtal ändå kan ha träffats. I ditt fall rör det sig om huruvida SMS:en kan tolkas som en ovillkorad vilja från hyresgästens sida att rättsligt binda sig eller inte.

Min bedömning är att SMS:en uppfyller kraven för ett bindande avtal vilket i praktiken konstituerar betalningsansvar i enlighet med avtalet. Tilläggas bör dock att de processekonomiska kostnaderna för att driva igenom ditt anspråk sannolikt är högre än vad själva tvisten omfattar. Med andra ord kan en rättsprocess vara direkt kontraproduktiv i det enskilda fallet.

Beroende på den ekonomiska skadans omfattning råder jag dig att ta kontakt med en yrkesverksam jurist för att utreda i vilken mån bevisningen ligger på er sida.

Lycka till!

Dag EresundRådgivare