FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/06/2021

Avtalsgiltighet

Ingick ett avtal med mediamarkt om livstidsgaranti på plastskydd till mobiltelefonen. Skulle inte dit sist o få skyddet bytt så hänvisade dom till att avtalet hade ändrats o nu fick man 30 dagar o inge mer efter montaget. Jag anser att man inte bara kan ändra ofördelaktiga avtal utan vidare. O dom erbjöd 100 kr tillbaka för att jag sa upp min livstids garanti vilket jag tyckte var ett hån. Så nu till min fråga. Kan man ändra ingångnavtal utan vidare för det inte var ekonomiskt eller måste man inte köpa ut mig ur avtalet för en rimlig slant?

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det kommer till denna typ av specialavtal går det utöver Konsumentköplagen (som normalt tillämpas vid konsumentköp).Enligt 1 kap 1 § Avtalslagen är avtal bindande (löftesprincipen). Detta betyder att, om ni har ett avtal (oavsett avtalets form- skriftligt, muntligt etc.), ska avtalet hållas. Mitt råd till dig är därför att titta över avtalet som du ingick för att se om det finns någon klausul som möjliggör att butiken bröt mot avtalet, om det inte finns någon klausul, ska avtalet om livstidsgaranti gälla.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Med vänlig hälsning,

Anna von FircksRådgivare