FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/09/2019

Avtalsfrihet

Jag är delägare i ett fåmansbolag (25%) och planerar min avveckling från detta bolag. Jag har för avsikt att sälja mina aktier till övriga delägare. Kan jag sälja dem till vilket pris som helst, d.v.s. till anskaffningskostnad eller lägre? Eller kan jag till och med ge bort dem som gåva ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avtalsfrihet gäller. Du och de delägare som köper dina aktier får komma överens om vilket pris ni vill. Om du vill får du även ge bort dina andelar som gåva. Vid gåva av aktier fullbordas gåvan genom att gåvotagaren får aktiebreven i sin besittning. I synnerhet för gåvotagarens del kan det vara en fördel om gåvobrev upprättas.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare