FrågaAVTALSRÄTTAvtal29/11/2016

Avtalsbrott vid muntligt avtal

Hej,

Jag driver en liten hobbyverksamhet där jag hjälper människor med webbplatser/e-handellösningar.

Nu fick jag den första kunden som inte är nöjd.

Vi kom överens att jag skulle göra en ehandellösning med Sveabetalningsystem, chatt och x antal mindre funktioner vilket jag gjorde. Vi kom överens om en tid vilket jag inte höll på grund problem som uppkom från hans tidigare leverantör. Nämligen produkter från hans förra webshop gick inte att importera in till den nya vilket gjorde att det skulle ta oändligt lång tid att lägga det manuellt. Vi kom överens om att vi båda skulle lägga in dessa manuellt.

Igår kommer han till mig och önskar massa nya funktioner som vi inte kom överens om vilket jag svararade med att jag inte har tid. Då blev han upprörd och påstår att jag inte gör det vad jag lovade vilket inte stämmer överens.

Jag tog 10 000kr i förskott under två tillfällen (5000kr x 5000kr). Han krävde att vi skulle lägga ner projektet och ville ha filerna från webbplatsen vilket han fick. Nu kräver han mig på 5000kr och skrämmer med advokater. Jag tycker inte att jag är skyldig honom något med tanke på att detta är ett fullt fungerade webshop med krav som han hade, förutom att det inte innehåller några produkter.

Vad tycker ni att jag ska göra? Jag har gott samvete men samtidigt vill jag inte blir skyldig något och gå minus på affären som tog mycket tid.

Med Vänliga Hälsningar,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga berör avtalsrätt. Jag får intrycket av att ni har avtalat om detta muntligen, det vill säga att ni inte har ett skriftligt avtal skrivet mellan er. Det är dock viktigt att poängtera att mailkorrespondens eller liknande kan utgöra ett skriftligt avtal.

Du beskriver att du gör detta på din fritid i en hobbyverksamhet. Definitionen av en hobbyverksamhet är att den inte uppfyller kriterierna för en näringsverksamhet som är varaktighet, vinstsyfte och självständighet. Du bör alltså inte vara skyldig att följa konsumenttjänstlagens regler, eftersom din verksamhet i sin natur inte är yrkesmässig. Då träder allmänna avtalsrättsliga regler in.

Avtalsmodellen i svensk rätt bygger på anbud- och accept (se avtalslagen). Anbudsgivaren ger ett anbud som mottagaren accepterar genom en accept. Därefter är ett avtal slutet. Muntliga avtal är som huvudregel lika giltiga som skriftliga. Det problematiska är att innehållet av muntliga avtal är svåra att bevisa, då ord ofta står emot ord.

Så som jag ser det har ni slutit flera olika avtal. Det första avtalet kunde du inte uppfylla på grund av omständigheter som inte berodde på dig. Jag antar att ni inte hade avtalat om vad som skulle gälla i en sådan situation. Du beskriver att ni då egentligen sluter ett nytt avtal om att ni ska lägga in produkterna manuellt. Därefter vänder sig kunden till dig, med ett nytt anbud om nya funktioner, som du inte accepterar.

Enligt min bedömning var du bara bunden av de två första avtalen (det vill säga att bygga webshopen med de överenskomna funktionerna, som ni senare avtalade om att lägga in manuellt). Därefter bryter din kund avtalet genom att kräva att ni ska lägga ner arbetet. Om parterna inte genom avtalet har reglerat vad som ska ske vid ett avtalsbrott så gäller allmänna avtalsprinciper, vilket innebär att den avtalsbrytande parten är skyldig att försätta den andre i samma ekonomiska situation som om avtalsbrottet inte hade inträffat. Enligt min uppfattning är det vad som också har skett genom att du har erhållit avtalsenlig betalning.

I min bedömning bör du inte ha något ansvar i denna situation och du kan därför ignorera kundens krav. Jag rekommenderar att du sparar all skriftlig kommunikation som skett mellan er. Skulle du få ytterligare problem är du välkommen att ställa en ny fråga eller kontakta vår telefonrådgivning (mån-ons kl. 10:00-16:00) på telefonnummer 08-533 300 04.

Med vänlig hälsning,

Robert ByrdeRådgivare