FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga30/01/2014

Avtals giltighet för underårig

Hej! Jag undrar om någon som är 16-17 år gammal och köper en jacka som inte kostar mer än 1000kr, leder det till att köpet blir bindande? Vänliga hälsningar Melli

Lawline svarar

Hej!

När man köper något ingår man ett avtal med sin motpart, som 16-17 åring är man underårig och har därmed inte rätt att ingå avtal, det framgår av Föräldrabalken 9 kap. 1 §. Det finns vissa undantag bland annat om ungdomen själv förvärvat pengarna genom arbete efter att denne fyllt 16 år eller om hen har ett eget hushåll. Undantagen finner du i samma lag.

Om inget av undantagen uppfylls kan avtalet godkännas i efterhand av ungdomens förmyndare, vanligtvis föräldrarna.

Om en underårig ingår ett avtal som den inte har rätt till och inte heller får det godkänt i efterhand har den med vilket avtalet slöts rätt att frånträda avtalet i enlighet med FB 9 kap. 6 §. Det förutsätter att motparten inte kände till att ungdomen var underårig, eller om han visste det, inte hade anledning att betvivla att ungdomen var behörig att genomföra köpet.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare