Avtal vid telefonförsäljning kräver skriftlig accept

FRÅGA
Hej!Uppringd av säljare mobilabonnemang missuppfattade trodde han ringde från Telenor där jag har mina abonnemang erbjöd bra pris.Under stress accepterade jag erbjudandet muntligen i sk ljudfil.Inte fått skriftlig bekräftelse eller skrivit under någotFråga är avtalet bindande?Mvh
SVAR

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Distansavtalslagen är tillämplig

Den lag som är tillämplig på den situation du beskriver är Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (Distansavtalslagen). Lagen tar sikte på situationer när en näringsidkare och konsument ingår avtal utanför affärslokaler, exempelvis genom telefonförsäljning. Lagen är tänkt att fungera som ett konsumentskydd.

Distansavtalslagen kräver skriftlig accept

Distansavtalslagen stadgar att för att ett giltigt avtal ska ingås vid telefonförsäljning måste konsumenten (du i det här fallet) skriftligen bekräfta avtalet, vilket följer av 2 kap 3 a § Distansavtalslagen. Denna accept av avtalet kan ske över brev, e-post, sms eller liknande och måste ske efter att samtalet avslutats. Eftersom du inte skriftligen har accepterat avtalet har inget avtal kommit till stånd och det ni avtalade om över telefon är därmed inte bindande.

Hoppas att du fått svar på din fråga och ha en trevlig dag! Har du några ytterligare frågor är du alltid välkommen att vända dig till oss på nytt.

Vänligen,

Tora Odin
Fick du svar på din fråga?
Kommentera
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Distansavtal (Internet, telefon m.m.) (153)
2020-09-28 Vem ansvarar för varan vid en retur?
2020-09-15 Har jag som enskild firma någon ångerrätt vid distansavtal?
2020-08-30 Ångerrätt i samband med reklamation?
2020-08-30 Ansvarar jag för varan om det skulle hända något med den under tiden den levereras tillbaka?

Alla besvarade frågor (85168)