Avtal via sms

Hej!

Jag betalade in 45 000 till ett hälsoläger. Eftersom det inte fanns något som helst avtal så frågade jag företaget, på sms om något oförutsett händer och jag inte kan vara med, får jag tillbaka pengarna då. Svaret: självklart! Vi behåller 20% av summan. Du får tillbaka resten. Nu är det så att jag blev erbjuden ett jobb jag inte kunde tacka nej till (var arbetslös) och valde att hoppa av. Begärde tillbaka pengar enligt överenskommelse. Men fick svar att det var omöjligt! Jag har sms:et kvar. Anser att företaget begått avtalsbrott. Vad säger lagen om detta? Tacksam för svar/Anna

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

I den svenska avtalsrätten är den så kallade anbud- och acceptmodellen central. För att det ska bli ett bindande avtal mellan två parter krävs att det kommer ett avtalsförslag som sedan accepteras av motparten. I ditt fall har du lämnat en förfrågan om att få ett anbud avseende vad som händer vid oförutsedda händelser. Din motpart lämnade då ett anbud om du får tillbaka 80 % av köpeskillingen. Om du accepterade detta har ett bindande avtal uppkommit, förutsatt att den som lämnande anbudet hade behörighet och/eller befogenhet att göra det.

Hoppas du fått svar på din fråga

Vänligen

Vincent EdbergRådgivare