Avtal som inskränker meddelarfriheten

Idag var Sjöfartsverket i blåsväder i media för avtal man har träffat med anställda när de lämnat sin anställning. I avtalet förbinder sig de anställda att "inte misskreditera Sjöfartsverket eller avslöja innehållet i avtalet". Verket ångrar formuleringen, men hävdar att det inte råder någon konflikt med meddelarfriheten, eftersom den står över avtalet. Frågan: FÅR en statlig organisation ingå civilrättsliga avtal med sådant innehåll?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Precis som Sjöfartsverket anför kan man inte "avtala bort" meddelarfriheten som är en grundlagsskyddad rättighet enligt Tryckfrihetsförordningen 1 kap 1 § 3 st. Avtalet som sådant saknar därmed verkan i den delen. Den som bryter ett avtal som strider mot meddelarfriheten skulle således inte kunna hållas ansvarig för avtalsbrott.

Med det sagt är det högst olämpligt av en myndighet att använda sig av ett avtal vars innehåll innebär en inskränkning av meddelarfriheten. Förfarandet, om det granskades, skulle troligtvis föranleda kritik från Justitieombudsmannen.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare