Avtal skyddat av upphovsrätt?

Hej,

Kan enstaka avtalsvillkor i ett avtal skyddas av upphovsrätten eller är det endast avtalet i sin helhet som kan skyddas?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Som sagt undrar du över om ett enstaka avtalsvillkor skyddas av upphovsrätten. För att ge ett godtyckligt svar, så får vi anförtro upphovsrättslagen och se vad som föresrkivs.

§1 Upphovsrättslagen föreskriver att den som skapat ett litterärt eller konstnärligt verk har upphovsrätt oavsett vad det är. Sedan tillför lagrummet ett par exemplar på vad som kan ses som upphovsrättsskyddat.

litterär eller beskrivande framställning i skrift eller tal,

datorprogram,

musikaliskt eller sceniskt verk,

filmverk,

fotografiskt verk eller något annat alster av bildkonst,

alster av byggnadskonst eller brukskonst,

ellerverk som har kommit till uttryck på något annat sätt.

Utöver det ovanstående så har det i praxis utvecklats en kvalitetskontroll som kallas verkshöjd. Kort innebär det att domstolarna inte accepterar ett upphovsskydd om inte "särprägeln" eller "originaliteten" är just det: särpräglad och originell.

Det betyder för din rådande situation, att det nog är väldigt svårt att argumentera för att avtalsklausuler, men också avtalet skulle inrymmas i upphovsrättens skydd.

Hoppas det besvarade på din fråga!

Jakob WestlingRådgivare