Avtal med sambo om bostad och boendekostnader

Jag och min sambo skulle vilja veta hur vi ska skriva ett avtal då jag äger bostaden och hur och vad vi ska dela på för att det ska bli rätt för båda. Kan man få hjälp av er ? Vad kostar det att upprätta ett sådant avtal

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Samboavtal

Du skriver att du äger bostaden, om du vill säkerställa att du får behålla bostaden vid en eventuell separation rekommenderar jag att ni upprättar ett samboavtal.

Ett samboavtal är ett juridiskt bindande dokument där ni kan ange hur ni vill att egendom ska delas mellan er om ert förhållande upphör.

Ett sådant avtal gäller för s.k. samboegendom. Det är sambors gemensamma bostad och bohag som utgör samboegendom, under förutsättning att det har förvärvats för gemensamt bruk (SamboL 3 §). Om du köpte lägenheten utan avsikt att ni skulle bo i den tillsammans utgör den inte samboegendom, och den kommer således fortsätta tillhöra dig vid en eventuell separation.

Utan ett samboavtal ska all samboegendom delas lika vid en separation, men i ett samboavtal kan man ange att ingen eller endast viss egendom ska delas lika om förhållandet upphör (SamboL 9 §). Genom att skriva ett samboavtal kan man således undvika sambolagens regler om bodelning, och t.ex. skriva att bostadsrätten inte ska delas lika men att annan egendom ska det.

Avtal om andra kostnader

Jag tolkar det också som att du undrar över hur ni ska göra en rättvis fördelning, jag antar att du funderar över hur boendekostnaderna och andra kostnader ska fördelas mellan er.

När det gäller fördelning av boendekostnader så finns det inga lagar som reglerar detta, utan ni får helt enkelt komma överens om en fördelning. Ett exempel på hur kostnaderna kan fördelas är att dela lika på räntekostnader och månadsavgift för bostaden. För säkerhets skull kan det vara bra att avtala om även detta skriftligt.

Hur du kan gå tillväga

För att få ett samboavtal upprättat efter era önskningar kan ni få hjälp av våra jurister på Lawline. Vi på Lawline vill gärna hjälpa er upprätta ett samboavtal och information om pris finner du i sådant fall här.

Med vänliga hälsningar

Jennie AskengrenRådgivare