Avtal genom konkludent handlande

Hejsan! Jag skulle köpa en cykel av min granne igår och han erbjöd sig att sälja den för 1500kr. Jag tyckte att den var lite för risig för min smak men jag skulle få komma tillbaka senare med besked. Idag hade min granne parkerat cykeln utanför min port och lagt nyckeln i brevinkastet. Jag undrar nu juridiskt sett och vilka lagar och paragrafer det drabbar om jag. 1. Inte omedelbart kontaktar min granne att jag inte vill ha cykeln? 2. Att jag börjar använda cykeln varje dag till och från mitt arbete? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att ett avtal ska vara bindande krävs enligt 1 § avtalslagen att den ena parten har lämnat ett anbud och att den andra parten har lämnat en accept.

Ett löfte som är tillräckligt konkretiserat och samtidigt riktat mot en bestämd adressat anses vara ett bindande anbud. I ert fall borde ett anbud anses föreligga eftersom din granne både har kontaktat dig personligen och sedan lämnat cykeln och nyckeln hemma hos dig. En accept skulle kunna vara ett tydligt "ja" från motpartens sida. Du har dock inte lämnat någon sådan accept och är därför inte bunden av avtalet.

Ett bindande avtal kan emellertid föreligga trots att inget formellt avtal träffats. Avtal kan nämligen uppstå genom konkludent handlande, d.v.s. när båda parter agerar som om ett avtal faktiskt existerar. Denna avtalsmodell är inte reglerad i lag, men har utvecklats i rättspraxis och doktrin. Om du börjar använda cykeln till och från ditt arbete föreligger det således ett konkludent avtal, och detsamma borde gälla om du behåller cykeln under en lång tid, då din passivitet kan tolkas som samtycke.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Anton OkicRådgivare