FrågaAVTALSRÄTTAvtal07/08/2016

Avtal för underhåll av gemensamma nyttigheter

Finns det någon mall för hur man skriver avtal för underhåll av gemensamma nyttigheter mellan 2 fastighetsägare?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I Sverige råder det avtalsfrihet enligt Avtalslagen vilket innebär att parterna som huvudsak får avtala om vad de vill. Lawline tillhandahåller tjänster för avtalsskrivning som du hittar genom att klicka här.

Det viktigaste att tänka på är att ni i avtalet reglerar vad som händer om någon part missköter sig, inte uppfyller sin skyldighet enligt avtalet, om någon vill dra sig ur avtalet, avtalets bindningstid etc. Ni bör alltså skriva klausuler som reglerar de typer av problem som kan uppstå i avtalsförhållandet. Det är även såklart viktigt att ange parternas skyldigheter och uppgifter, vem som ska sköta vad och vem som ska ha vissa uppgifter gällande underhållet av de gemensamma nyttigheterna.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare