FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt31/05/2019

Avstängning från a-kassa

Börjar en provanställning idag, om jag inte trivs och inte vill fortsätta, har jag då rätt till akassa då eller får jag karens då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du har sagt upp dig själv kan a-kassan anse att du har orsakat din egen arbetslöshet.

Om du säger upp dig från din anställning blir du som regel avstängd från a-kassa i 45 ersättningsdagar. Det innebär att du tidigast kan få ersättning efter 45 avstängningsdagar. Om du inleder din ersättningsperiod med en avstängning måste du också göra 6 dagars karens.

För att inte bli avstängd om du säger upp dig behöver du ha giltiga skäl. Att inte trivas på sin arbetsplats är inte tillräckligt för att slippa en avstängning.

Huruvida du har rätt till a-kassa är också beroende av om de allmänna kraven som ställs upp för rätt till a-kassa är uppfyllda. Det är exempelvis att du ska ha jobbat i en viss omfattning innan din arbetslöshet.

Om du är medlem i en a-kassa rekommenderar jag dig att kontakta dem för vidare information. De kan ge ett dig ett närmare svar på hur rätten till a-kassa ser ut för just dig. Exempelvis har det betydelse om du tidigare har fått ersättning från a-kassan.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare