Avstå arv till förmån för barn

Min mamma har dött. Arvet efter henne vill jag föra vidare till mina döttrar. Bouppteckning inte klar och arvskifte sker i vår. Vi är 4 syskon som ärver.

Hur ska jag gå tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Jag beklagar att din mamma har gått bort.

För att dina döttrar ska få din del av arvet istället för dig ska du göra ett arvsavstående. Detta avstående är inte reglerat i ärvdabalken som övriga arvsrättsliga regler. Det du behöver göra är att upprätta ett dokument där du skriver att du avstår arvet och att dina barn ska ärva i ditt ställe. Det är viktigt att du är tydlig med att avståendet gäller dig och att dina barn träder in i ditt ställe och delar på den del av arvet som du har avstått från.

Det skriftliga avståendet bör slutligen lämnas som bilaga till bouppteckningen.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Alma LövgrenRådgivare