Avstå arv till förmån för barn

Hej,

Min far har gått bort och mina föräldrar var gifta (endast barn inom äktenskapet) vilket innebär att min mor kommer att ärva min far i första läget. Hur gör min mor om hon vill avstå en del av arvet till förmån för sina barn? (dvs. ge oss ett förtida arv)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Till en början beklagar jag sorgen efter din far.

Din mor kan avstå från sitt arv, vilket betyder att hon efter fallet arv, avstår från det genom att förfoga som hon önskar över tillgången som arvet utgör. Om din mor avstår från arv till förmån för sina barn träder barnet in som dödsbodelägare och tilldelas moderns lott. Ett avstående bör göras skriftligen och lämnas som bilaga till bouppteckningen.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare