Avslutad provanställning

Hej,

Jag blev uppsagd 24/3 och min provanställning gick ut 31/3. Arbetsgivaren hänvisar till 14 dagars uppsägningstid vilket betyder att jag jobbar min sista dag 8/4. Men sen har jag hört att om jag jobbar efter den 1/4 så måste min arbetsgivare säga upp mig ytterligare en gång och då få ytterligare uppsägningstid 14 dagar. Alltså fram tills den 14-15/4 eller 16-16/4. Stämmer det?

Jag är uppsagd efter att Corona kom, för vidare info så har där kommit in 3 st till efter mig och dem får vara kvar på arbetsplatsen.

//Mattias

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Provanställning:

Enligt 6 § lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS) framkommer det att avtal får träffas om en provanställnings som är tidsbegränsad till max 6 månader. I andra stycket samma paragraf framkommer det att om inget annat avtalats kommer provanställningen övergå till en tillsvidareanställning.

Uppsägningstid:

Arbetsgivaren har en skyldighet att underrätta den provanställde om anställningen ska avbrytas i förtid, eller avbrytas utan att övergå i en tillsvidareanställning minst 14 dagar i förväg. Om arbetstagaren är med i ett fack har arbetsgivaren även en skyldighet att varsla den lokala arbetstagarorganisationen (31 § LAS).

Svar:

Om arbetsgivaren avbryter din anställning ¼ kommer den att fortlöpa 14 dagar framåt, alltså till den 14-15/4. Trots att det är andra som anställts efter kan din anställning komma att bli avbruten innan. Det beror på anställningsformen av provanställning där den anställde inte åtnjuter ett högt skydd.

Vänligen,

Andrea VrcicRådgivare