FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt13/02/2023

Avslutad LVU-vård – var ska barnet bo?

Hejsan! Min son fyller 17 år nu den 28 Februari och har varit i en stödlägenhet i ett år nu. Han blev av med sitt LVU beslut i November. Nu önskar både han och jag att han flyttar hem till mig igen. Kan pappan,som andra vårdnadshavaren stoppa detta om han vill eller gäller fortfarande regeln att EN vårdnadshavare kan ta ett sånt beslut. Soc pratar om en hemtagningsutredning isåfall hur lång tid tar den och har de rätt till det?? Just nu bor han tillfälligt hos mina föräldrar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att din son har vårdats enligt LVU (lagen om vård av unga), men att denna vård nu är avslutad och att din son tillfälligt bor hos dina föräldrar.

Vad gäller när vård enligt LVU avslutas?

Om du som vårdnadshavare anser att ditt barn inte längre har ett vårdbehov eller att vården kan ske frivilligt, kan du begära att LVU-vården ska upphöra och att barnet ska få flytta hem igen. En sådan hemtagningsbegäran görs hos socialtjänsten som ansvarar för ärendet och leder till en hemtagningsutredning (11 kap. 1 § socialtjänstlagen). En utredning ska göras skyndsamt och slutföras senast inom fyra månader (11 kap. 2 § andra stycket socialtjänstlagen). I ditt fall tolkar jag det dock som att LVU-vård redan har avslutats och att din son tillfälligt har flyttat till dina föräldrar. Det framgår dock inte av din fråga om din son fortfarande har någon typ av frivillig vård enligt socialtjänstlagen, vilket kan påverka bedömningen.

När vård enligt LVU upphör ska socialnämnden noga förbereda den unges återförening med den eller dem som har vårdnaden (21 § andra stycket LVU). Socialnämnden ska även följa upp situationen för den som är under 18 år (21 b § LVU). När socialnämnden prövar om vård enligt LVU ska upphöra ska nämnden överväga om det finns anledning att ansöka om förflyttningsförbud av barnet (24 § LVU). Det framgår inte att det har sådant förflyttningsförbud har skett i fallet. I ert fall innebär det att socialnämnden ska förbereda din sons återförening med dig och den andra vårdnadshavaren.

Vad gäller i boendesituationen?

Jag tolkar det som att ni vårdnadshavare är skilda och att du (och din son) vill att han ska bo hos dig. Detta blir då en fråga om boende i föräldrabalken (FB). En domstol kan besluta vem av er barnet ska bo hos om ni inte kan enas på egen hand (6 kap. 14 a § FB). Det som är avgörande är vilket boende som är bäst för barnet. Det är möjligt att skriva avtal om barnets boende, men det måste vara skriftligt och godkännas av socialnämnden (6 kap. 14 a § andra stycket FB).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Om du inte fick svar eller vill ha vidare rådgivning är du välkommen att kontakta någon av Lawlines jurister (se här), eller ställa en ny fråga!

Vänligen,

Anna SalanderRådgivare