Avsluta vikariat p.g.a. arbetsbrist

Hej! Jag undrar om arbetsgivaren (privat AG) har rätt att avsluta/säga upp ett vikariat innan det har gått ut OCH utan att ordinarie person som tex studerar kommer tillbaka? Anledningen är arbetsbrist och den ordinarie personen berörs av detta. Kontraktet har ingen ömsesidig uppsägningsklausul men är formulerat ..." BB anställs som vikarie för NN under dennes frånvaro dock längst till och med ÅR-MÅNAD-DAG". Gör det skillnad om det är en ömsesidig uppsägningsklausul? Tack på förhand! Sofia

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En vikarieanställning ska alltid innebära att man ersätter en viss bestämd annan arbetstagare som för tillfället, t.ex. för att denne studerar, inte arbetar i en viss tjänst. Om det under tiden för vikariatet uppstår en arbetsbristsituation, som får till följd att den ordinarie tjänst som vikariatet avser försvinner, uppstår motsvarande arbetsbrist avseende vikariattjänsten. Arbetsgivaren har då rätt att avsluta vikariatet trots att den ordinarie personen inte har kommit tillbaka.

Arbetsgivarens möjlighet att avsluta vikariatet påverkas inte av att anställningsavtalet inte innehåller någon ömsesidig uppsägningsklausul. Det påverkas heller inte av att anställningsavtalet innehåller en yttersta tidsgräns för vikariatet.

Till viss del har dock vikarien rätt att omplaceras till andra tjänster hos arbetsgivaren, förutsatt att några sådana finns lediga och att vikarien har tillräckliga kvalifikationer för dessa. Vikarien har också viss förtur till återanställning.

Hoppas att mitt svar har kunnat vara till hjälp, återkom gärna om du har ytterligare frågor!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare