Avsluta uppdrag som ordförande i ideell förening

Hej

Kan jag som ordförande hoppa av under min pågående mandatperiod i en ideell förening eller finns det någon lag som förhindrar detta?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I Sverige finns det ingen lag som reglerar ideella föreningar och dess verksamhet. Det som gäller istället är god föreningssed och föreningspraxis. Begreppen finns inte nedskrivna i lagtext, men innefattar normer för hur en förening ska organiseras och verka. Det bör finnas särskild föreningspraxis i er förening som talar om vad som gäller och hur du ska gå tillväga. Om informationen saknas, bör en riktlinje vara att meddela styrelsen samt ge eventuell förklaring till ditt beslut.

Sammanfattningsvis finns det kort sagt ingen lag som förhindrar ditt avhopp, utan vad som gäller bör framgå av information från din förening.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Felicia FredinRådgivare