Avsluta provanställning i förtid

Hej! Jag har förtillfället en provanställning på 6 månader som jag önskar avbryta. I mitt anställningsavtal står det bara att jag har uppsägningstid enligt lag.(alltså finns inga kollektivavtal)

Undrar därför vad som gäller? Då min arbetsgivare hävdar att jag har en månadsuppsägningstid.

Tacksam för svar!

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten med en provanställning enligt 6 § lagen om anställningsskydd (LAS) är att den ska löpa i sex månader och sedan antingen övergå i en tillsvidareanställning eller upphöra. Men en provanställning kan även avbrytas i förtid av både arbetsgivaren och arbetstagaren utan att det krävs några skäl för det enligt 6 § tredje stycket LAS om inget annat är avtalat.

Huvudregeln är att en provanställning inte har någon uppsägningstid, varför du som provanställd har rätt att lämna provanställningen omgående. Dock kan det finnas andra regler i kollektivavtal, men eftersom du skriver att det inte finns något kollektivavtal så finns det alltså ingen uppsägningstid för dig.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Zorba HållstenRådgivare