Avsluta en provanställning i förtid

Hej! Om jag påbörjar en provanställning på 6 månader och arbetsgivaren väljer att säga upp mig efter 2 veckor. Har jag rätt till en månadslön och gå på dagen, eller jobba en månad och gå hem sedan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

För att svara på din fråga kommer jag hänvisa till lagen om anställningsskydd (LAS).

Ett avtal får träffas om tidsbegränsad provanställning om prövotiden är högst 6 månader (6 § LAS). En sådan anställning får avbrytas även före prövotidens utgång, om inget annat avtalats (6 § tredje stycket LAS).

En arbetsgivare som vill att en arbetstagares provanställning ska avbrytas i förtid ska underrätta arbetstagaren om detta minst två veckor i förväg (31 § LAS). Du ska alltså inte sluta på dagen, utan har rätt att få veta två veckor i förväg. Under dessa två veckor bör du alltså fortsätta arbeta, om inte du och arbetsgivaren kommer överens om något annat.

Viktigt att komma ihåg är att det kan finnas avvikande regler om provanställningar i ett eventuellt kollektivavtal. Dessa regler ska i så fall gälla (2 § LAS). Det kan alltså vara en bra idé att ta reda på om din arbetsplats har kollektivavtal och i så fall om det reglerar provanställningar.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare