Avskedande på grund av gräl med arbetskamrat

Hej! Jag har några frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig att svara på. Det är så att jag började en utbildning som Croupier/dealer hos ett företag och där har jag lärt känna personalansvarige via baren jag arbetade på har ett av sina black jack bord. Jag hade haft ''utbildning'' 7 ggr innan hon satte in mig på schema för att hon ej hade personal och detta utan ett så kallat slutpass. Jag arbetade mitt första pass och dagen efter åkte jag tillsammans med henne (och min pojkvän som jobbar i samma bar) till baren för att arbeta, jag som bartender och hon som croupier. Då konfrontera jag henne om något som ej va arbetsrelaterat och detta ledde då till att jag inte fick arbeta mina schemalagda pass och blev avskedad via sms. Nu enligt anställningsavtalet har jag ett ''allmän visstidsanställning'' avtal med ömsesidig uppsägning på 1 månad och enligt en av ägarna så va hennes anledning att avskeda mig att jag inte hade rätt attityd för deras företag, fast hon aldrig hade träffat mig själv. Då jag vet att detta bara är personligt och dom gav bort mina schemalagda pass så vill jag gärna veta hur jag kan gå vidare med detta ? Jag är inte fackansluten och har inte råd med en advokat just nu.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!
Regler om anställningsskydd hittar du i lagen om anställningsskydd (LAS), se https://lagen.nu/1982:80.

Om man har avtalat om en allmän visstidsanställning och att denna ska kunna sägas upp i förtid så ska i princip samma regler som vid en tillsvidareanställning tillämpas vid uppsägningen. Det innebär att det krävs saklig grund för uppsägning från arbetsgivarens sida och att man har uppsägningstid (LAS 7 och 11 §§). För att en arbetsgivare ska kunna avskeda en arbetstagare (avsluta anställningen utan beakta uppsägningstiden) så krävs det dessutom att arbetstagaren grovt har åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren (LAS 18§).

Eftersom jag har så få omständigheter gällande ditt fall så är det svårt att göra en bra bedömning av läget men det ställs ganska höga krav på arbetsgivaren och ett enstaka gräl med en annan anställd är ingenting som typiskt sett utgör saklig grund för uppsägning och ännu mindre grund för avsked. Bryter man mot reglerna så är det grund för skadestånd. Skadeståndet omfattar utebliven lön och förmåner, skada som uppkommit samt ersättning för kränkning (LAS 38§). Vidare så kan man inte säga upp eller avskeda någon över sms utan det ska ske skriftligen (LAS 8 och 19 §§). Även det är grund för skadestånd.

Jag tycker att det verkar som att det inte har gått rätt till och det verkar som att du har ganska goda möjligheter att gå vidare. Pengar är dock dessvärre ofta ett problem i rättsprocesser. De flesta hemförsäkringar brukar även omfatta ett visst rättsskydd. Det går även att ansöka om rättshjälp från staten, du kan läsa mer här http://www.rattshjalp.se/Vad-ar-rattshjalp/. Du är också välkommen att kontakta någon av våra samarbetspartners.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare