Avliden person utan barn men med syskon och syskonbarn - hur fördelas arvet?

Min farbror har avlidit har har inga barn, han har en syster som lever,(min faster). Han hade fyra syskon som alla hade barn,totalt 14 st. Den systern som lever har 3 barn. Hans fru är död, men har en syster som lever och hon har inga andra anhöriga. Hur fördelas arvet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga framgår inte alla släktband helt tydligt och jag kommer därför göra några antaganden och förklara hur arv i allmänhet fördelas, så att du själv kan justera uträkningarna om något antagande blir fel. Arv fördelas enligt reglerna i ärvdabalken (ÄB). Du kan hitta den lagen här. Eftersom du skriver att din farbror hade fyra syskon kommer jag utgå från att den syster som fortfarande lever ingå i den syskonskaran och att tre syskon har avlidit.

Fördelning enligt arvsordningen i ÄB

När en person avlider är de primära arvingarna den avlidnes barn eller make. Eftersom din farbrors make inte är i livet och han inte hade några barn, så kommer kvarlåtenskapen i första hand att gå till din farbrors föräldrar. Varje förälder är berättigad 50 % av kvarlåtenskapen. Om någon av eller båda föräldrarna är avlidna kommer deras andelar att tillfalla deras barn – alltså din farbrors syskon.

Skulle båda föräldrar vara avlidna betyder det alltså att båda andelar om 50 % (sammanlagt hela kvarlåtenskapen) delas lika mellan syskonen. Eftersom det fanns fyra syskon, så skulle varje syskon ha varit berättigad 25 % av kvarlåtenskapen. Systern som är i livet får alltså 25 % av kvarlåtenskapen. Eftersom de övriga syskonen är avlidna kommer deras barn få ärva deras andelar (ÄB 2 kap. 2 §). Eftersom det inte framgår hur många barn varje syskon har, så kan jag inte beräkna hur stor andel varje barn får. Beräkningen görs genom att dela varje syskons andel om 25 % lika mellan det syskonets egna barn.

De tre barnen till systern som lever och fruns släktingar har alltså inte någon arvsrätt. Det är däremot värt att notera att dessa förhållanden kan förändras om det finns ett testamente som anger att något annat ska gälla.

Jag hoppas att detta svar har varit till din hjälp. Uppstår det oklarheter eller om det är svårt för arvingar att komma överens kan det vara bra att söka hjälp hos en jurist för att reda ut alla förhållanden. Vid behov kan du boka tid med Lawlines jurister här.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare