Avlägsnande av bil - vanlig handräckning

Hej! Min föredetta pojkvän frågade mina föräldrar för 1,5 år sen om han fick låna deras garage en helg för att fixa sin bil, vilket dom tyckte var okej. Nu 1,5 år senare står bilen fortfarande kvar och dom behöver platsen till sin båt över vintern. Har kontaktat exet men ingenting händer! Vad kan vi göra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag förutsätter att avtalet mellan dina föräldrar och din före detta pojkvän om deponering av bilen i garaget inte har en specifik tidpunkt reglerad för när den senare ska hämta ut den. Tidpunkten för fullgörande, det vill säga när din före detta pojkvän ska hämta ut sin bil, torde i sådana fall vara när skälig tid har löpt ut efter att dina föräldrar har påtalat att han ska hämta den. Det är svårt att avgöra vad som är skälig tid för detta fall, men eftersom bilen har stått i dina föräldrars garage i 1,5 år så förutsätter jag att de har hunnit påtalat för din före detta pojkvän flera gånger, kanske med någon månads mellanrum, att han ska hämta den, varvid han högst sannolikt kan anses ha fått skälig tid på sig att avlägsna bilen. Jag rekommenderar dock att dina föräldrar gör en sista anmodan där de samtidigt påtalar att de avser att ansöka om vanlig handräckning hos Kronofogdemyndigheten om din före detta pojkvän inte avlägsnar bilen inom skälig tid. Ett par veckor är möjligen en tillräcklig tidsfrist.

Eftersom dina föräldrar och din före detta pojkvän har ett avtalsförhållande om deponering där de har möjlighet att förlikas så kan dina föräldrar som sagt ansöka om vanlig handräckning, om din före detta pojkvän inte avlägsnar bilen inom skälig tid efter deras anmodan. Vanlig handräckning avser helt enkelt att Kronofogdemyndigheten ser till att ta bort bilen från dina föräldrars fastighet. Detta framgår av Lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning 3 § punkt 2. Dina föräldrar kan ansöka om vanlig handräckning via blankett KFM 9012 på Kronofogdemyndighetens hemsida, vari de ska ange bland annat kravet och grunden för detta. De bör lämpligen också bifoga eventuella dokument och sparade konversationer mellan dem och din före detta pojkvän (Lag om betalningsföreläggande och handräckning 10 och 14 §§). När ansökan är inskickad så skickar Kronofogdemyndigheten ett föreläggande till din före detta pojkvän, varvid han har att välja mellan att göra vad dina föräldrar begär och hämta bilen, invända eller inte höra av sig alls. Invänder han inte inom rätt tid mot föreläggandet så meddelar Kronofogdemyndigheten utslag (Lag om betalningsföreläggande och handräckning 42 § första stycket). Om dina föräldrar anger i sin ansökan att de vill ha omedelbar verkställighet så avlägsnar Kronofogdemyndigheten bilen så fort den meddelar sitt utslag.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare