Avkastning på enskild egendom

Jag har skrivit ett testamente där mina två barn skall ärva mej och att arvet är enskild egendom.Måste jag skriva ett tillägg att eventuell avkastning på fonder skall vara enskild egendom. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om detta hittar du i äktenskapsbalken (ÄktB) och ärvdabalken (ÄB).

En makes egendom är giftorättsgods om den inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Att egendom är giftorättsgods innebär att den ingår vid en eventuell bodelning (10 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom är exempelvis egendom som en make ärvt och som enligt testamentet ska vara enskild egendom. Huvudregeln när det gäller avkastning av enskild egendom är att avkastningen blir giftorättsgods, om inget annat skrivits i testamentet (7 kap. 2 § ÄktB). Detta innebär att du i testamentet måste skriva att avkastningen också ska vara enskild egendom om du vill att även avkastningen ska vara enskild egendom för dina barn.

Du kan göra ett tillägg till ditt testamente och då behöver du iaktta formkraven för upprättande av testamente (10 kap. 6 § ÄB). Detta innebär bland annat att testamentet ska upprättas skriftligen med två vittnen (se 10 kap 1 § ÄB).

Jag hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Ellen JohanssonRådgivare