Avhysning av sambo

Hej! Bor med sambo i en bostadsrätt som jag har betalat ,men nu vill jag att hon flyttar ut ,men hon vägrar att flytta, jag vill också tillägga att jag varit på juristbyrå och fått en utskrift på att här gäller inte sambolagen, som hon har skrivit under, kan jag anlita kronofogdemyndigheten för att få henne avhyst? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, du kan få hjälp av Kronofogden. Mitt svar kommer dock att utgå från att bostadsrätten inte är en samboegendom eftersom enligt din fråga "gäller inte sambolagen" och att det var du som har betalat bostadsrätten. Detta innebär att din sambo inte kan kräva att få bo kvar utan din vilja. För att få hjälp av Kronofogden måste du ansöka om vanlig handräckning. De kommer sedan att hjälpa dig avhysa din sambo.

Ansökan finner du här och mer om avhysning kan du läsa här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Nabyiel MarionellRådgivare