Avhysning av sambo

Hej!

Är sambo med mitt ex, anledningen till detta är att hon efter en vårdnadstvist blev vräkt från sin bostad då hon inte kunde betala hyran. Jag tillät henne bo hos mig och vår gemensamma son vilken jag fick vårdnaden om(han är 20 år nu).Hon har sedan ett antal månader trakasserat mig på olika sätt.Hon har inget arbete och kan därför inte hjälpa till med hyra och mat. Hon är 53 år själv är jag 68 alltså pensionär.Hur får jag bort henne då hon vägrar flytta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Svaret på din fråga är beroende av om den bostad ni bor i är att betrakta som samboegendom, enligt Sambolagen (https://lagen.nu/2003:376) 3§. Samboegendom är sådan en bostad eller bohag ni har skaffat för gemensam användning. Om jag förstår dig rätt är så inte fallet, utan din tidigare sambo har endast flyttat in i din bostad. Om så är fallet är bostaden inte samboegendom.

Då bostaden inte är samboegendom kan din sambo inte kräva att få bo där mot din vilja. Då hon har vägrat att avflytta kan du begära vanlig handräckning enligt lag om betalningsföreläggande och handräckning (https://lagen.nu/1990:746) 3§. Vanlig handräckning kan avse att man vill få någon att flytta ut från exempelvis en bostadslägenhet, så kallad avhysning. Du ansöker om detta hos Kronofogden. På Kronofogdens hemsida, https://www.kronofogden.se/Avhysning.html, hittar du mer information om avhysning och hur du gör för att få till stånd en sådan.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare